فیلم | گزارش حرفه‌ای در رسانه‌ها نمی‌بینیم
کد خبر: 4179697
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۷
فضای دیجیتال؛ اخبار جعلی و فریب افکار عمومی / ۴

فیلم | گزارش حرفه‌ای در رسانه‌ها نمی‌بینیم

محمدمحسن دوباشی، کارشناس سواد رسانه‌ای درباره سبک پرداختن به خبرها می‌گوید: برخی از خبرگزاری‌ها خبر اول را منتشر نمی‌کنند، در حالی که ما عادت داریم فقط خبر اول را منتشر کنیم و این اشتباه است. گاهی لازم است سرعت داشته باشید و گاهی لازم است تحلیل خوب بدهید. رسانه‌های ما در راستای سرعت رقابت می‌کنند و تقریباً گزارش حرفه‌ای در رسانه‌ها نمی‌بینید.

محمدمحسن دوباشی، عضو هیئت امنای باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو در نشست «فضای دیجیتال؛ اخبار جعلی و فریب افکار عمومی» که در ایکنا برگزار شد، گفت: باید بدانیم که قرار نیست رسانه با مخاطب، ۱۰ هیچ برنده باشد و هر چه ما می‌گوییم درست است و بقیه دروغ می‌گویند. در تحلیل و کنار هم چیدن خبرها و رویدادها، باید همه حرف‌ها را بزنیم. چینش اخبار کنار هم مهم است و این اخبار ممکن است به گونه‌ای کنار هم چیده شده باشد که تحلیلش غلط باشد؛ بنابراین سبک پرداختن به خبر‌ها باعث می‌شود که آنها در موضوعیت باشند. برخی از خبرگزاری‌ها خبر اول را منتشر نمی‌کنند، در حالی که ما عادت داریم فقط خبر اول را منتشر کنیم و این اشتباه است. گاهی لازم است سرعت داشته باشید و گاهی لازم است تحلیل خوب بدهید. رسانه‌های ما در راستای سرعت رقابت می‌کنند و تقریباً گزارش حرفه‌ای در رسانه‌ها نمی‌بینید.

 

گزارش تحلیلی خوب هم نداریم، چون چندان خبرنگار تخصصی نداریم؛ بنابراین وقتی این‌ها را نداریم نمی‌توانیم منبع باشیم. یعنی کسی به موضوع می‌پردازد که خبرنگار تخصصی این حوزه نیست و فقط به دلیل درخواست سردبیر است که سرعت پرداختن به موضوع را مورد توجه قرار می‌دهد و این خبرنگار خطا خواهد کرد و همه این موارد است که به اخبار جعلی دامن می‌زند و شما دیگر نمی‌دانید به چه کسی اعتماد کنید. وقتی پدری یک بار به فرزندش دروغ بگوید، ممکن است بار دوم هم دروغ بگوید؛ بنابراین مسئله منبع خبر را دچار مشکل می‌کند.

انتهای پیام
captcha